پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
گزارش ویژه دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۵:۰۹:۵۲

توسط شرکت اروندان انجام خواهد شد
هدفگذاری تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت خام
ایران دریلینگ: اروندان جوان‌ترین شرکت نفتی ایران است که تولید و توسعه 13 میدان نفتی را برعهده دارد. مجموعه‌ای که با توجه به دارا بودن این تعداد میدان نفتی مسئولیت تولید 10 میلیارد بشکه نفت قابل استحصال به روش طبیعی و با فشار اولیه مخزن را در برنامه‌‌های خود دارد و در افق 1404، تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت را هدفگذاری کرده است. آزادگان، دارخوین، یادآوران، سوسنگرد، اروند، جفیر، بند کرخه، سهراب، امید، مشتاق، خرمشهر،یاران و سپهر میدان‌‌های تحت پوشش شرکت نفت و گاز اروندان است که با تحقق کامل برنامه‌‌های توسعه‌ای از این میدان‌‌ها و دستیابی به تولید برنامه‌‌ریزی شده از این میدان‌ها سرآغاز جدیدی از رویش تمدن جدید نفتی ایران در هزاره سوم است. علاوه بر راهبری تولید، این شرکت توسعه میادین نفتی حوزه فعالیت خود را نیز مدنظر قرارداده است. نکته مهم در تولید نفت، همزمانی تزریق گاز جدا شده به صورت امتزاجی به مخزن نفت به منظورجلوگیری از سوزاندن گاز و تولید صیانتی نفت آن هم با توان خروجی فشار بیش از PSI 7500 است، که بالاترین فشار تزریق گاز ایران و خاورمیانه است. 


 میادین متنوع در جغرافیایی معین
 
وجود بیش از 60 درصد از میادین نفتی مشترک در خشکی، با کشور همسایه عراق در حوزه فعالیت شرکت اروندان، اهمیت ویژه‌ای به این شرکت بخشیده است. به گونه‌‌ای که از این میادین مشترک باید بیش از 7 میلیارد بشکه نفت برداشت شود. اعتقاد به تولید صیانتی با محوریت یکپارچه بودن مخزن و برنامه‌‌ریزی جهت تولید از میادین نفتی در حوزه عملیاتی، ایجاد زیرساخت‌‌ها و امکانات لازم برای توسعه و تولید، خدمات فنی و مهندسی به ویژه استقرار و استمرار مدیریت یکپارچه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، نظام سلامت کارکنان و امنیت اطلاعات، توجه به مدیریت ارزش از طریق بازنگری برنامه‌‌های تولید، فرایندها و به‌کارگیری بهینه‌ترین راهکارها جهت ترویج فرهنگ نوآوری و خلاقیت و خروجی‌‌های علمی و استفاده موثر از منابع موجود، از زمره اهداف کلان و برنامه‌‌های این شرکت است.
 
میادین نفتی تحت مدیریت شرکت نفت و گاز اروندان، دارای گستردگی قابل ملاحظه‌ای از نظر ابعاد، خصوصیات مخزنی سنگ و سیال و پیچیدگی‌‌های فنی است. میادین آزادگان و یادآوران از نظر میزان نفت درجا، در دسته مخازن بسیار بزرگ قرار دارد و در سطح جهانی شناخته شده است. حوزه‌های دارخوین، جفیر، سوسنگرد و بند کرخه در گروه میادین بزرگ و متوسط است و میادین امید، اروند، سهراب، خرمشهر و یاران در رده میادین متوسط و کوچک طبقه‌‌بندی می‌‌شوند.
 
این میدان‌ها خصوصیات منحصربه‌فردی دارند که از جمله آن می‌توان به جنس سنگ مخزن لایه‌‌های تولیدی که متشکل از ماسه سنگ، سنگ آهک و دولومیت دارای تخلخل‌های یگانه، دوگانه و در بعضی موارد سه‌گانه، تنوع نفت آن از API 19 تاAPI39  با سقف فشار 1000 PSI و دمای 300 درجه فارنهایت، وجود هیدروژن سولفور و آسفالتین بالا در نفت اغلب مخازن، تزریق گاز به صورت امتزاجی، جهت افزایش ضریب بازیافت در مخزن فهلیان میدان دارخوین. هم‌اکنون شرکت نفت و گاز اروندان مدیریت تولید 4 میدان فعال ( آزادگان، یادآوران، جفیر و دارخوین ) با تولید روزانه حدود 250 هزار بشکه نفت را دارا است که نفت تولیدی آن به پالایشگاه آبادان و مبادی صادرات ارسال می‌شود.
 
توسعه میدان دارخوین
 
میدان نفتی دارخوین در ۴۵ کیلومتری شمال خرمشهر و ۸۵ کیلومتری جنوب و جنوب غربی اهواز قرار دارد. وجود نفت در این میدان در سال ۱۳۴۳ با حفر اولین چاه به اثبات رسید و قبل از توسعه دو حلقه چاه اکتشافی دیگر در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۷۵ شمسی حفر شد. طرح توسعه میدان دارخوین در ۲ مرحله برنامه‌‌ریزی شد که فاز اول توسعه با حفر ۵ حلقه چاه ( ۷،۸،۹،۱۰و ۱۳) انجام گرفت جهت کامل کردن طرح توسعه در فاز دوم ۲۰ حلقه چاه دیگر (۱۵ حلقه تولیدی، ۴ حلقه تزریق گاز به صورت امتزاجی و یک حلقه چاه تزریق آب) حفر شد. تولید زود هنگام ۲۵ هزار بشکه نفت در بهمن ماه ۱۳۸۲آغاز شد و در مرحله اول که تا مرداد ۱۳۸۳ ادامه داشت، به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده شد. در اسفندماه ۱۳۸۶ این میزان تولید به ۱۰۰ بشکه در روز با ۱۶حلقه چاه تولیدی (در فازدوم) رسید. با پایان فاز دوم توسعه در مرداد ماه ۱۳۸۹، روزانه ۱۶۰ هزار بشکه نفت خام تولید و ۲۸۰ میلیون فوت مکعب گاز به این میدان تزریق می‌‌شود.
 
حفاری چاه DQ-۳۲ جهت شناسایی لایه‌های ایلام و سروک و نیز ارزیابی پتانسیل تولید پایان گرفته و برنامه توسعه این لایه‌ها نیز در دست انجام است. همچنین چاه شماره DQ-۳۳ در گنبد جنوبی مخزن حفاری شده که با توجه به تولید قابل توجه برنامه‌‌ای جهت توسعه این قسمت از مخزن ارائه شده است.
نفت میدان دارخوین از نوع نفت سبک با درجه API ۳۹ است و نفت تولیدی از واحد بهره‌برداری به خطوط لوله انتقال نفت اهواز-آبادان ارسال می‌‌شود.
 
تولید از میدان آزادگان
 
میدان آزادگان در جنوب غربی ایران، در ۸۰ کیلومتری غرب اهواز و در نزدیکی شهر سوسنگرد، در مجاورت مرز ایران و عراق قرار دارد. اولین چاه اکتشافی در گستره این میدان نفتی در سال ۱۳۵۵ حفر شد. مجموعه مخازن عظیم این میدان با حفر دومین چاه در سال ۱۳۷۸ کشف شد. تاکنون چهار لایه تولیدی شامل سروک، کژدمی، گلدوان و فهلیان در میدان آزادگان شناسایی شده‌اند. بر روی نقشه هم ترازسطحی، طول میدان در بخش ایرانی حدود ۴۵ الی ۶۰ کیلومتر، عرض آن حدود ۱۷ کیلومتر و مساحت آن به طور تقریبی ۹۰۰ کیلومتر مربع است. مدیریت راهبردی این میدان در بهمن ماه سال 90 به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شد و در حال حاضر ۵۰ هزار بشکه در روز از ۲۱ حلقه چاه تولید می‌‌شود.
 
 افق‌های توسعه در یادآوران
 
این میدان در مجاورت مرز ایران و عراق در ۷۰ کیلومتری شمال آبادان و ۶۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارد. نفت تولیدی از لایه‌های سروک، کژدمی (بورگان )، گدوان و فهلیان خواهد بود. این میدان متشکل از دو میدان کوشک و حسینیه است که به ترتیب درسال‌‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۱ کشف شدند و پس از اثبات پیوستگی این دو میدان، یادآوران نامیده شد. تا کنون ۸ حلقه چاه در این میدان حفر شده و چهار چاه جدید در حال حفاری هستند، که در حال انجام طرح توسعه توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت است و براساس اطلاعات به ‌دست آمده، مطالعات اولیه مخزن و شبیه‌‌سازی آن صورت گرفته است. در این میدان سازند سروک به ۶ بخش و سازند فهلیان به ۱۶ بخش که برخی از آنها دارای زیربخش هستند، تقسیم شده‌اند. تولید زود هنگام از این میدان به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز آماده بهره‌‌برداری است و خط لوله انتقال نفت خام به سمت واحد بهره‌‌برداری دارخوین احداث شده است. براساس پیش‌‌بینی‌های انجام شده تولید از این مخزن در سال ۱۴۰۴ به ۲۴۷ هزار بشکه در روز می‌رسد.
 
تولید نفت سنگین از جفیر
 
میدان نفتی جفیر در جنوب غربی کشور و در ۵۰ کیلومتری شهر اهواز قرار دارد. این میدان در مجاورت میدان‌های آزادگان، یادآوران و آب تیمور واقع شده است. در سال‌‌های 57-1354، چهارحلقه چاه در این میدان حفاری شد و سه مخزن به ترتیب عمق شامل ایلام، سروک و گدوان در این میدان تاکنون شناسایی شده‌اند. بـر روی نقشه همـتراز سطـحی، طول میدان ۱۴ کیلومتر و در عرض آن حـدود ۷ کیلومـترمـربع می‌‌باشد. توسعه میدان در حال برنامه‌‌ریزی است و تولید زود هنگام آن با دبی ۳۰۰۰ بشکه در روز راه‌‌اندازی شده است.
 از آبان ماه ۱۳۸۹ مدیریت تولید و مخزن میدان به شرکت نفت و گاز اروندان واگذار شده و در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم برای نصب پمپ‌های ESP و SRP جهت افزایش تولید انجام شده است.
نفت تولیدی این میدان نفت سنگین بوده و از سازنده‌های ایلام، سروک و گدوان برداشت آن صورت می‌گیرد.
 
افزایش زودهنگام از میادین نفتی غرب کارون
 
یکی از پروژه‌‌های در حال اجرای شرکت نفت و گاز اروندان طرح ویژه افزایش زود هنگام ظرفیت فراورش نفت خام در حوزه‌‌های نفتی غرب کارون شامل چاه‌های میادین آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، جفیر، یادآوران و سوسنگرد به ظرفیت  165هزار بشکه در روز است این واحد بهره‌برداری تحت نظارت شرکت نفت و گاز اروندان طراحی و در حال احداث است و مشتمل بر سه‌ ردیف تفکیک‌گر گاز و آب از نفت ورودی، فرایند بهره‌‌برداری و تثبیت، جهت ارسال به پالایشگاه آبادان و پایانه صادراتی است.
 
از احداث چاه‌های توصیفی تا توسعه 5 میدان
 
قراردادهای حفاری چاه‌های توصیفی میادین دارخوین و اروند، با هدف حفاری چاه نفت جهت توصیف میدان و ارزشیابی تولید آینده میادین دارخوین و اروند، احداث خط لوله 20 اینچ انتقال نفت دارخوین – اهواز به منظور انتقال نفت فراورش شده در واحد بهره‌برداری دارخوین به تلمبه‌خانه غرب کارون، تولید زود هنگام میدان سهراب با هدف تولید و انتقال نفت میدان سهراب به واحد فراورش برخی از مهمترین طرح‌‌های در دست اقدام این شرکت به شمار می‌‌آید. از سوی دیگر توسعه 5 میدان نفتی سهراب، سپهر، جفیر، اروند و سوسنگرد از جمله طرح‌‌های توسعه این شرکت است.
 
برنامه‌ریزی با هدف پشتیبانی از تولید
 
احداث خط لوله 16 اینچ انتقال نفت خام، احداث دو مخزن 250 هزار بشکه‌‌ای ذخیره نفت خام، بازسازی و نوسازی جاده‌‌های دسترسی به چاه‌‌ها و سایر تاسیسات نفتی دارخوین، پروژه دکل مخابراتی واحد بهره‌‌برداری دارخوین، سیستم حفاظت الکترونیک دوربین‌‌های مداربسته در ساختمان خرمشهر و تاسیسات دارخوین برخی از مهمترین پروژه‌‌های خاتمه یافته در این شرکت است که به منظور پشتیبانی از تولید اجرایی شده است.

توسعه پایدار و ایجاد شرایط بهینه
 
از جمله اقدام‌‌های این شرکت می‌توان در زمینه اچ اس ای اشاره کرد. واحد ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت نفت و گاز اروندان با به‌‌کارگیری نیروهای متخصص تجهیزات و فناوری مدرن و با هدف حفظ و ارتقای سطح سلامت و ایمنی کارکنان حفاظت از تجهیزات و منابع، صیانت از محیط زیست و توسعه پایدار و ایجاد شرایط بهینه جهت واکنش در زمان وقوع بحران و شرایط اظطراری در حال انجام وظیفه است. تهیه و صدور پروانه کارگرم و سرد، فضای محدود، کار حفاری و گواهی مربوطه (ptw)، ارزیابی و طبقه‌‌بندی ریسک و برنامه‌‌ریزی جهت پیشگیری یا کاهش آسیب‌‌های احتمالی در مناطق پرخطر، برگزاری مانورهای ایمنی و امداد و نجات و تشکیل جلسات بررسی مانور براساس برنامه زمان‌بندی شده، تشکیل جلسات کمیته اچ اس ای و عملیات با حضور مدیران شرکت، تجهیز واحد بهره‌‌برداری و ساختمان‌‌ها به سیستم (fire&gas) و برگزاری دوره‌‌های آموزشی عمومی تخصصی در این شرکت به‌شمار می‌‌آید.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شركت ملی نفت ایران


  کد خبر : 432
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :